اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب اسلامی درجمع کارگزان نظام بااشاره به اینکه ملت ایران در طول این 33سال توانسته از انقلاب و دستاوردهای عظیم ان با کیفیت بالا حفاظت کند، وضعیت کنونی کشور را شرایط بدر و خیبر توصیف نمودند که هم چالش و تهدید دارد و هم ظرفیت و امیدو راه عبور از این شرایط را اتخاذ((اقتصاد مقاومتی )) دانستند.

اقتصاد مقاومتی چیست و چه ویزگیها و فوایدی دارد؟(( دکتر حسین عبدالهی))

مقام معظم رهبری در سال گذشته در میان جمعی از کارافرینان به لزوم انتخاب اقتصاد مقاومتی در جهت مقابله با تحریم ها اشاره کرده و فرمودند :

یکی از کارهای مهم همین تحریم اقتصادی است .می گویند ما طرفمان ملت ایران نیست دورغ می گویند، اصلا طرف،ملت ایران است . تحریم برای این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید اقا ما بخاطر دولت جمهوری اسلامی داریم زیر فشار تحریم قرار می گیریم ،رابطه ملت با نظام جمهوری اسلامی قطع بشود. هدف اصلا این است. البته ملت ما را نمی شناسند، مثل همه موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه ازاد کرده .می خواهند مجازات کنند به خاطر این گناه ، که چرا خودت را از زیر بار سلطه ، این ملت آزاد کرده ایی. این ملت راه را پیدا کرده.اصلا محاسباتشان اشتباه است،نمی فهمند چه کارباید بکنند و چپه کار دارند می کنند. خب، اما فشار می اورند ، فشار اقتصادی از راه تحریم ها.

ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعي در کشور به وجود بیاوریم . امروز کار افرینی معنایش این است.

عدم اهتمام جدی به این رهنمود سبب شد تا معظم له چندی پیش در جمع کارگزاران نظام یادآور شدند:

ماچند سال پیش((اقتصاد مقاومتی )) را مطرح کردیم. همه کسانی که ناظر مسایل گوناگون بودند،می توانستند حدس بزنند که هدف دشمن ، فشار اقتصادی بر کشور است.معلوم بود و طراحی ها نشان میداد که اینها می خواهندبر روی اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما برای انها نقطه مهمی است هدف دشمن این بود که بر روی اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملی لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعا رفاه ملی دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دل زده بشوند، از نظام اسلامی جدا بشوند، هدف فشار اقتصادی دشمن این است ، و این محسوس بود، این را انسان می توانست مشاهده بکند.

رهبر معظم انقلاب اسلامب در تبیين هرچه بیشتر این شیوه اقتصادی در جمع مسئولین شرکت های دانش بنیان به تعریف اقتصاد مقاومتی پرداخته و با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی جواب می دهد فرمودند:

یعنی اقتصادی که همراه باشد با مقاومت در مقابله با کارشکنی دشمن ،خباثت دشمن، دشمنانی که ما داریم. به نظر من یکی از بخش های مهمی که می تواند این اقتصاد مقاومتی را پایدار کند ، همین کار شماست، همین شرکت های دانش بنیان است، این یکی از بهترین مظاهر و یکی از موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی است،این را باید دنبال کرد.

چرایی اقتصاد مقاومتی؟

مقام معظم رهبری در بیان ضرورت و علل انتخاب اقتصاد مقاومتی به لزوم نگاه واقع بینانه در برابر شرایط حاکم بر کشور اشاره نموده و موارد زیر را به عنوان واقعیت های تلخی که سبب اتخاذ این اقتصاد گردیده ، برشمردند:

1- یکی از واقعیت های موجود کشور وجود فشار ها و تهدید هاست،:از واقعیت های موجود کشور وجود فشار ها و تهدید هاست. کشور با زور ازمایی چند قدرت و دولت مستکبر رو به رو است .طرف مقابل ما جامعه جهانی نیست، دولت ها نیستند، ملت ها نیستند، چند دولتند،منتها دستگاه رسانه ای قوی دارند.این چیزها که ما باید اقرار کنیم که امریکایی ها و غربی ها انصافا در این قضیه قوی هستند، قدرت رسانه ای است ،قدرت تبلیغات به معنای پروپاگاندا است، همان که خودشان می گویند...ما این را قبول داریم که در مقابل ما فشار هست، توانایی های اقتصادی ،توانایی های سیاسی، امنیتی و امثال اینها و بخصوص رسانه ایی پشت سر این حرکت وجود دارد، این یک واقعیت است .

2- دشمنان ما با توان تبلیغاتی و رسانه ایی بالا ی خود خودشان را بنام (جامعه جهانی ))معرفی می کنند،: آن چیزی که ما اقرار می کنیم که اینها در آن قوی هستند ، قدرت تبلیغات و قدرت رسانه ای و وانمود کردن مطالبی است که می خواهند وانمود شود. امروز اینها با توان تبلیغاتی و رسانه ای بالای خود بشدت دارند این را تبلیغ می کنند و می گویند، و این واقعیت دارد که چند دولتند،منتها با همین نیروی رسانه ای، خودشان را بنام ((جامعه جهانی)) معرفی می کنند،و دورغ می گویند، جامعه جهانی نیست. این یک واقعیت است.

3- بسیاری از کشورهای مقابل ما سیاهی لشکرند،ما با زور آزمایی چند دولت و چند قدرت استکباری مواجه ایم.اینها یک سیاهی لشکر هم پشت سرشان دارند،که آنها هم با ما مخالفند، اما آنها موجودیتی از خودشان ندارند،توانی ندارند.اگر دست حمایت قدرتی مثل امریکا از روی سرشان برداشته شود، صفرند،در معادلات جهانی و بین المللی به حساب نمی آیند، لیکن حالا به عنوان سیاهی لشکر، پشت سر امریکا و پشت سر رژیم صهیونیستی و شبکه صهیونیسم دنیا دارندحرکت می کنند.این یک واقعیت است، این در مقابل ماست، این از اول انقلاب شکل گرفته، کم هم نشده و افزایش هم پیدا کرده.

4- دورغ بودن اینکه این فشارها به خاطر مثلا مسئله هسته ایی یا مسئله حقوق بشر است:، واقعیت دیگری که در گنار این واقعیت باید دیده شود این است که وانمود می شود این زورآزمایی به خاطر مثلا مسئله هسته ای یا مسئله حقوق بشر است و این دورغ است. دورغ بودن این ادعاء یکی از واقعیت هاست...اینها می گویند مقابله ما با جمهوری اسلامی برای حقوق بشر است،دورغ است، این هم که می گویند مقابله با جمهوری اسلامی برای سلاح هسته ایی است، دورغ است، این را ما اول با حدس بیان می کردیم، بعد در مذاکرات ومبادلات بین المللی برای ما روشن شد که آنها میدانند جمهوری اسلامی دنبال سلاح هسته ای نیست، این را باور کردندو قبول دارند، و واقعیت هم همین است، در عین حال مسئله سلاح هسته ای را مطرح می کنند. پس ادعای اینکه این فشارها ، این تحریم ها، این محاصره ها، این دشمنی ها و خصومت ها به خاطر مسئله سلاح هسته ای و مسئله توان هسته ای است، یک دورغ است، این دورغ بودن هم یک واقعیت است.

5- مخالفت ها به خاطر اصل انقلاب و اصل تشکیل نظام اسلامی است، واقعیت این است که مخالفت آنها به خاطر اصل انقلاب و اصل تشکیل نظام اسلامی است.این ها در این منطقه با خیال راحت داشتند حکومت میکردند.کشوری مثل ایران با این منابع سرشار، با این امکانات فراوان، توی مشت آنها بوده است، هرکاری می خواستند، می کردند، هر تصمیمی می خواستند می گرفتند، از امکانات این کشور در پیشبر مقاصد خودشان همه استفاده ها را می کردند،ولی الان از آن محروم شده اند. فقط این هم نیست، این حرکت موجب شده است که این داعیه و این انگیزه در دنیای اسلام بیدار شود، که امروز نشانه هایش را در شمال افریقا و در خاورمیانه و در همه کشور ها و ملتها داریم مشاهده می کنیم، اینها از این ناراحتند.نقطه کانونی،جمهوری اسلامی است، میخواهند به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند و این را عبرتی قرار بدهند برای دیگران، انگیزه واقعی این است. این هم یک واقعیت است.

جدید نبودن چالش هایی که امروز برای جمهوری اسلامی وجود دارد، یک واقعیت دیگر این است که این چالش هایی که امروز برای جمهوری اسلامی وجود دارد، جدید نیست. این هم تحلیل نیست. این واقعیت است،این را همه می بینند، مشاهده می کنند. یک روزی بود که کشتی های نفتی و غیر نفتی مارا در خلیج فارس می زدند، یک روزی بود که همه مراکز صنعتی موجود ما زیر چتر بمباران دشمن بود، این ها چیز هایی است که به چشم خودمان دیدیم، ما این روزها را گذراندیم ، این برای ما جدید نیست امروز جرات نمی کنند به جمهوری اسلامی نزدیک شوند-که حالا عرض خواهم کرد- این هم بخش دیگری ازواقعیت هاست. یک روزی این جرات را داشتند،می آمدند، ضربه می زدند، حمله می کردند.جنگ صدام با ما که جنگ یک دولت با ما نبود،جنگ بین المللی علیه ما بود.بنابراین،این چالش هایی که وجود دارد-تهدید می کنند، میگویند، می شمرند، بزرگنمایی می کنند- برای جمهوری اسلامی جدید نیست.این هم یک واقعیت.

7 عبور نظام جمهوری اسلامی از همه گردنه های سخت،: یک واقعیت دیگر این است که نظام جمهوری اسلامی از همه این دشواری ها و گردنه های سخت عبور کرده . مگر عبور نکردیم؟ مگر توانستند به جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند؟مگر توانستند به آرمانها و اصول جمهوری اسلامی خدشه ایی وارد کنند؟ نتوانستند. این هم یک واقعیت است. این واقعیت ها باید دائما جلوی چشم ما باشد.

8 پیشرفت در شرایط تهدید: ، یک واقعیت دیگر این است که ما در همین شرایط تهدید پیشرفت کردیم.در طول این سالهای متمادی،ما در همه حوزه ها جلو رفتیم،در حوزه دانشهای پیچیده پیشرفت کردیم، در حوزه فناوری های مورد نیاز کشور پیشرفت کردیم،در زمینه دارو،حمل و نقل،مسکن،آب،راه،کشور پیشرفت های برجسته ای کرده،که امروز بخشی از آمارها را آقای رئیس جمهورگفتند و شما شنیدید. با وجود همه این فشارها ، کشور در طول این سالها مرتب جلو رفته است.در حوزه بعضی از دانشهای مهم و انحصاری و منحصر به فرد –کشور رتبه پیدا کرده.خب، اینها الگو سازی در دنیای اسلام است، این یک واقعیتی است.ما متوقف نماندیم ، ما دائم پیش رفتيم. نظام جمهوري اسلامي با همه اين تهديد هايي كه وجود داشته است ، از قبيل تحريم و غير تحريم وتهديد و كارهاي گوناگون و پيچيده امنيتي و سياسي و غيره- اين پيشرفت ها را داشته است . اين هم يك واقعيت است، اين هم تحليل نيست ، اين هم محسوساتي است كه جلوي چشم همه ماست. شما مسئولين محترم هم بهتر از احاد مردم اين ها را ميدانيد.

9 قوي تر شدن كشور در مواجهه با چالش ها و تهديد ها، يك واقعيت ديگر اين است كه كشور با مواجهه با چالش ها و تهديد ها ، در مقايسه با سالهاي قبل از انقلاب ، به مراتب قوي تر شده. امروز ما با مواجهه با تهديدها، از روز اول خيلي قوي تريم، همه اعتماد به نفسمان بيشتر است ، هم توكلمان به خدا الحمدلله كم نيست، هم توانايي هاي علمي و موجود ومحسوس و ملموس ما بيشتر از گذشته است. قدرتها با همه توانشان دارند تلاش ميكنند، اعتراف ميكنند كه نمي توانند پيش بروند، نتوانستند كار خودشان را پيش ببرند.

10 ضعيف تر شدن جبهه مقابل ما در طول سالهاي اخير،:يك واقعيت ديگر است كه جبهه مقابل ما در طول اين سالها ضعيف تر شده است.يعني اگرما دو نماد اصلي اين جبهه را امريكا و رژيم صهيونيستي بدانيم ، و غرب را دنبال سر اينها بدانيم ، واضح است كه اينها ضعيف تر شده اند. امروز رژيم صهيونيستي بمراتب ضعيف تر از بيست سال قبل و سي سال قبل است. بعد از حوادث شمال افريقا و مسئله مصر ، رژيم صهيونيستي بشدت تضعيف شده است، هم از درون دچار مشكل است، هم از بيرون مشكلاتي بي نهايتي دارد. امريكاي امروز هم امريكاي زمان ريگان نيست، اينها بمراتب عقب رفتند. در عراق وضعشان انجوري شد، در افغانستان روز به روز وضعشان بدتر شده است، در سياست هاي خاورميانه ايي شان شكست خوردند،در جنگ سي و سه روزه ، عاملشان كه رژيم صهيونيستي است ، شكست خورد، در جنگ بيست و دو روزه ، عاملشان كه رژيم صهيونيستي است، نتوانست در مقابل يك ميليون و اندي انسان بي دفاع كاري از پيش ببرد.اينها واقعيت هاي خيلي مهمي است. بنابراين اينها ضعيف شده اند. اينها نسبت به بيست سال قبل و سي سال قبل بمراتب ضعيف ترند.اين هم يك واقعيت ديگر است.

11 بحران در رژيم هاي مخالف نظام جمهوري اسلامي،:يكواقعيت ديگر اين است كه رژيم هاي مخالف نظام جمهوري اسلامي درگير بحرانند، همين چند دولت غربي ، خودشان و اطرافيانشان دچار بحرانند. با اين بحران اقتصادي كه دراروپا وجود دارد ،اتحاد اروپا جدا در تهديد است ، يورو جدا مورد تهديد است. امريكا هم به نحو ديگري، كسري بودجه فراوان، قرض فراوان،فشار مردم،حركت ضد وال استريت،حركت-به قول خودشان-نود ونه درصدي. اينها حوادث مهمي است. البته وضع اروپا از امريكا بدتر است، چند دولتشان سقوط كردند. الان در چندين كشور اروپايي بي ثباتي وجوددارد.

12 سقوط و تغيير رژيم هاي وابسته به غرب،: واقعيت ديگر همين تحولات شمال افريقا وتحولات مجموعه اين منطقه است. در بعضي جاها اين تحولات به تغيير نظام ها و رژيم ها منتهي شده، بعضي هم نشده، اما در خطرند.كه من از اينها عبور ميكنم.

13 يك واقعيت ديگر، توان افزايش يافته در درون جمهوري اسلامي است،: ما كشور قدرت مندي هستيم. ما كشور دارا و توانايي هستيم. از لحاظ منابع، در رتبه هاي بالاي جهاني هستيم.در بعضي از منابع، رتبه اوليم. در تركيب نفت و گاز، ما در دنيا اوليم ،ازهمه كشورهايي كه داراي نفت هستند، مجموعه نفت و گاز ما بيشتر است. از لحاظ منابع و معادن اساسي ، كشور غناي بالا و فراواني دارد. از لحاظ نيروي انساني، ما هفتاد و پنج ميليون نفر جمعيت داريم، اين جمعيت عامل خيلي مهمي است.

14 انعطاف در مقابل جبهه دشمن ، يك واقعيت ديگر اين است :، در هر برهه اي كه ما در مقابل جبهه دشمن انعطاف نشان داديم و با توجيه هايي عقب نشيني كرديم – مثل مثلا يكوقت گفتيم بگذاريد سوء ظن دشمن را از خودمان زائل كنيم- دشمن مواضع گستاخانه تري عليه ما گرفته، در آن روزي كه ادبيات مسئولين ما الوده شد به حرفها و تعبيرات تملق آميز نسبت به غرب و فرهنگ غرب، در آن روز اينها ما را محور شرارت معرفي كردند، چه كسي؟ آن كسي كه خودش مجسمه شرارت بود...عقب نشيني ها آنها را گستاخ تر كرد،طلبكار تر كرد. يك روزي بود كه مسئولين ما قانع بودند كه اجازه بدهند ما 25 سانتريفيوژ در كشور داشته باشيم، آنها گفتند نمي شود، اينها قانع شدند كه 5 سانتريفيوژ داشته باشيم ، بازهم گفتند نمي شود، مسئولين ما قانع شدند 3تا سانتريفيوژ داشته باشيم ، باز هم گفتند نمي شود، امروز گزارش را شنيديد، يازده هزار سانتريفيوژ داريم ، اگرما آن عقب نشيني ها را ، آن انعطاف ها را ادامه مي داديم امروز از پيشرفت هسته اي كه هيچ خبري نبود ، به اين نشاط علمي هم كه در چند سال اخير در كشور وجود پيدا كرده- اين حركت علمي، اين جوان ها، اين ابتكارات، اختراعات، پيشرفتهاي گوناگون در بخش هاي مختلف- قطعا لطمه مي خورد ، چون اولا نسبت به هريك از آنها ممكن بود يك بهانه ايي بياورند، ثانيا حركت هسته اي و صنعت هسته اي، نماد پيشرفت يك كشور است. اين هم يكواقعيت ديگري است.

15 اگر مدبرانه مقاومت كنيم، امكان تكرار استفاده از اين حربه وجود نخواهد داشت،: يك واقعيت ديگر هم اين است، كه اگر كشور در مقابل فشارهاي دشمن –از جمله در مقابل همين تحريم ها و از اين چيزها- مقاومت مدبرانه بكند، نه فقط اين حربه كند خواهد شد بلكه در آينده هم امكان تكرار چنين چيزهايي ديگر وجود نخواهد داشت،چون اين يك گذرگاه است، كشور از اين برهه عبور خواهد كرد...خب، پيداست كه زور و فشار و رودربايستي نمي تواند خيلي ادامه پيدا كند-يك مدتي است – شاهدش هم اين است كه مجبور شدندبيست تا كشور را از همين تحريم هاي نفتي و امثال اين ها استثناء كنند، ديگراني هم كه استثنا نشدندخودشان مايل نيستند و بيش از آنچه كه ما بخواهيم يا همان اندازه كه ما مي خواهيم، آنها دنبال راه حل ميگردند. بنابراين بايستي مقاومت كرد. خب اينها واقعيت هاي ملموس است. اينهايي كه عرض كردم ، هيچ كدامش تحليل نبود، ذهني نبود، چيزهايي است كه مشاهده مي كنيم.

16 دچار تنبلي هستيم، البته در كنار اين واقعيت ها، اين واقعيت هم هست كه ما هنوز آن حالت لازم متناسب اسلامي را در ميدان كار و اينها در خودمان به وجود نياورديم، يك قدري دچار تنبلي هستيم، اين جزء ميراث هاي دوران استبداد و تسلط ديكتاتوري بر كشور است. وقتي در يك كشوري ديكتاتوري بود، مردم تنبل ميشوند. اين ميراث دوران استبداد است كه در ما وجود دارد. بايد تنبلي را كنار بگذاريم. آن خطر پذيري لازم در همه بخش هاي جامعه نيست.با توكل به خداي متعال، و با تدبير و درايت لازم ، بايد خطر پذيري وجود داشته باشد، اين را بايد همه داشته باشيم.

آرامانگرايي واقع بينانه

در كنار چالش ها و تهديداتي كه در نگاه واقع بينانه مشاهده مي شوندآرمانهايي نيزوجود دارند كه بايد هر دو اين ها را با هم ديد. آرمايهايي كه از رهبر معظم انقلاب اسلامي واقعيت دارند و برخي از آنها به تعبيرايشان عبارانند از:

بسياري از آرمانهاي جامعه ما و مطالبه آنها جزو واقعيت هاي جامعه است. مردم مايلند عزت ملي داشته باشند، مردم مايلند زندگي ايمان مدار و دين مدار داشته باشند، مردم مايلند در امور اداره كشور و مديريت كشورسهيم باشند- يعني مردم سالاري-مردم مايلند پيشرفت داشته باشند، استقلال سياسي و اقتصادي داشته باشند، اين ها خواسته عمومي مردم است. اين خواسته ها، واقعيت هاي جامعه است، اين واقعيت ها دقيقا در جهت آرمان خواهي است، اين ها كه مسائل تحليلي و ذهني نيست، اينها كه موهومات نيست، اينها كه ذهنيات نيست، ايها واقعياتي است كه در جامعه وجود دارد.يك جامعه زنده و مومن دنبال اين چيزهاست، مي خواهد عزت ملي داشته باشد،مي خواهد استقلال داشته باشد، اين ها خواسته هايي است كه مردمدارند، اينها درجهت آرمانهاست، و اين خواستن، جزو واقعيت هاي قطعي جامعه است بنابراين واقعيات ميتواند در خدمت و معطوف به آرمانها باشد.بله، ذكر آرمانها بدون توجه به واقعيت ها و بدون ملاحظه سازوكارهاي معقول ومنطقي رسيدن به آرمانها، خيال پردازي است، آرمانها در حد شعار باقي خواهد ماند، ليكن وقتي كه مسئولان كشور آرمانها را بصورت منطقي و متين دنبال كردند، مردم همراهي كردند، اينجا آنجايي است كه واقعيت هاي جامعه با آرمانها هماهنگ ميشود.خب، اين يك امر سياسي و يك پايه اساسي براي حركت كشور است .

رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه ما بايد مسائل كشور را با اين ديد نگاه كنيم كه آرمانهاي جلوي چشم ما باشدو واقعيت هاي تشويق كننده جلوي چشم ما باشد، مي فرمايند: ديدن همين واقعيت ها در كنار آرمانهاي ملت ايران سبب شده است تا ما در وضعيت بدر و خيبر قرار بگيريم. وضعيت بدر و خيبر يعني تهديد هست ، چالش هست اما بن بست نيست. در بدر امكانات كم بود، اما غلبه حاصل شد. امكانات طرف مقابل، چندين برابر، شايد در بعضي بخش ها، غيرمقايسه باامكانات جبهه اسلام بود.در خيبر سختي وجود داشت، رفتند مدتها آنجا ماندند، مقاومت دشمن شديد بود، اما غلبه پيدا كردند.چالش هست، اما در قبال چالش، توان وقدرت و استعداد وهم ظرفيت هم وجود دارد.اين، معناي وضعيت بدر و خيبر است.اگر اين ظرفيت را به ميدان آورديم، اگر نقاط ضعف را كم كرديم، پيشرفت خواهيم كرد.

الزامات اقتصاد رقابتي

اقتصاد رقابتي اما الزاماتي دارد كه از نگاه رهبر معظم انقلاب برخي از اين الزامات عبارتند از:

1- مردمي كردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتي است، اين سياست هاي اصل 44 كه اعلام شد، مي تواند يك تحول به وجود بياورد، و اين كار بايد انجام بگيرد. البته كارهايي انجام گرفته و تلاش هاي بيشتري بايد بشود.بخش خصوصي را بايد توانمند كرد، همه فعاليت اقتصادي تشويق بشوند، هم سيستم بانكي كشور، دستگاههاي دولتي كشور و دستگاههايي كه مي توانند كمك كنند- مثل قوه مقننه و قوه قضائيه- كمك كنند كه مردم وارد ميدان اقتصاد شوند.

2- كاهش وابستگي به نفت يك ديگر از الزامات اقتصاد مقاومتي است، اين وابستگي، ميراث شوم صد ساله ماست. ما اگر بتوانيم از همين فرصت كه امروز وجود دارد، استفاده كنيم و تلاش كنيم نفت را با فعاليت هاي اقتصادي درآمد زاي ديگري جايگزين كنيم، بزرگترين حركت مهم را در زمينه اقتصاد انجام داده ايم. امروز صنايع دانش بنيان از جمله كارهايي است كه ميتواند اين خلا را تا ميزان زيادي پر كند. ظرفيتهاي گوناگوني در كشور وجود دارد كه مي تواند اين خلا را پر كند. همت را بر اين بگماريم، برويم به سمت اين كه هر چه ممكن است ، وابستگي خودمان را كم كنيم.

3- مسئله مديريت مصرف، يكي از اركان اقتصاد مقاومتي است، يعني مصرف متعادل و پرهيز از اسراف و تبذير. هم دستگاههاي دولتي، هم دستگاههاي غير دولتي، هم آحاد مردم و خانواده ها بايد به اين مسئله توجه كنند، كه اين واقعا جهاد است. امروز پرهيز از اسراف و ملاحظه تعادل در مصرف، بلا شك در مقابل دشمن يك حركت جهادي است، انسان مي تواند ادعا كند كه اين اجر جهاد في سبيل الله را دارد.

4- يك بعد ديگر اين مسئله تعادل در مصرف و مديريت مصرف اين است كه ما از توليد داخلي استفاده كنيم، اين را همه دستگاههاي دولتي توجه داشته باشند- دستگاههاي حاكميتي، مربوط به قواي سه گانه- سعي كنند هيچ توليد غير ايراني را مصرف نكنند، همت را بر اين بگمارند. آحادمردم هم مصرف توليد داخلي را بر مصرف كالاهايي با ماركهاي معروف خارجي- كه بعضي فقط براي نام و نشان، براي پز دادن، براي خودنماي كردن، در زمينه هاي مختلف دنبال ماركهاي خارجي مي دوند- ترجيح بدهند. خود مردم راه مصرف كالاهاي خارجي را ببندند.

5- استفاده حداكثري از زمان و منابع و امكانات، از زمان بايد حداكثر استفاده بشود. طرحهايي كه سالهاي متمادي طول ميكشيد، امروز خوشبختانه با فاصله كمتري انسان مي بيند كه فلان كارخانه در ظرف دوسال ، در ظرف هيجده ماه به بهره برداري رسيد. بايد اين را در كشور تقويت كرد.

6- حركت بر اساس برنامه، يكي از كارهاي اساسي است ، تصميم هاي خلق الساعه و تغيير مقررات، جزو ضربه هايي است كه به ((اقتصاد مقاومتي)) وارد ميشود و به مقاومت ملت ضربه ميزند. اين را، هم دولت محترم، هم مجلس محترم بايد توجه داشته باشند، نگذارند سياست هاي اقتصادي كشور در هر زماني دچار تذبذب و تغييرهاي بي مورد شود.

يك مسئله هم مسئله وحدت و همبستگي است، در كشو ما خوشبختانه ملت متحدند، اين خيلي دستاورد مهمي است، از اين بايد صيانت كرد، نگذاريم از بين برود. اين اختلافاتي كه گاهي بين مسئولين بروز مي كند- كه به سطح رسانه ها هم كشيده مي شود، بيخود و بيمورد، بي فايده- به اتحاد ملي ضربه مي زند. يك عده مي شوند طرفدار اين، يك عده هم مي شوند طرفدار آن، مخالفت كردن، متهم كردن يكديگر، يك عده ايي قوه مجريه را متهم كنند، يك عده اي از آن طرف قوه مقننه را متهم كنند، يك عده اي قوه قضائيه را متهم كنند، تقصير ها را گردن هم بيندازند، اين جزو كارهاي بسيار مضراست و دوستان محترم ما، مسئولان عزيز كشور بدانند كه اين در بين مردم هم هيچ گونه آبرو و وجهه اي ايجاد نمي كند كه ما مشكلات را هي به گردن اين و آن بيندازيم. نه، يك مشكلاتي وجود دارد، بايد حل كرد و مي توانيم هم حل كنيم، ما از حل مشكلاتمان ناتوان نيستيم. همان طور كه عرض كردم، اينها واقعيت هاي كشور است كه دارد به ما نشان مي دهد.

آمار بازدید

191763
 امروز253
 دیروز425
 This_Week2006
 This_Month15709
 تمام بازدیدها 191763