آيتالله جوادي آملي در پاسخ به سوالي راز مکلف شدن دختران قبل از پسران را تشريح کرد.
«توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل کند، حداقل بايد بگويد زن همانند مرد است زيرا تقريبا شش سال قبل از اينکه مرد مکلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است.
زن همين که از نه سالگي گذشت و وارد دهمين سال زندگي شد، خدا او را به حضور ميپذيرد و با او سخن ميگويد، روزه را بر او واجب ميکند و مناجاتهاي او را به عنوان دستور مستحب شرعي گوش ميدهد. وقتي که هنوز مرد به عنوان يک نوجوان مشغول بازي است، زن مشغول راز و نياز و نماز است.
6 سال زمينهسازي کردن و از دوران نوجواني او را به حضور پذيرفتن، نماز را که عمود دين است بر او واجب کردن، روزه را که سپر دين است و حج را که وفد اليالله است و مهمانان در آن سفر به ضيافتگاه خداوند ميروند بر زن واجب کردن، اينها همه نشانه آن است که زن براي دريافت فضائل، شايستهتر از مرد است و اگر اين منطق درست تبيين و اجرا شود، نتيجتا معلوم خواهد شد که زن بالاتر از مرد و لااقل همتاي مرد است....
عمده آن است که مرد وقتي پانزده سالگي را تمام کرد و وارد شانزدهمين سال زندگي شد، شايستگي خطاب الهي را کسب ميکند و قبل از آن چنين لياقتي ندارد زيرا بلوغ زمينه تشرف به مقام عبوديت است.
درباره يکي از علماي شيعه به نام ابن طاووس ـ رضوانالله عليه ـ نقل شده است که روز بلوغش را جشن گرفت. او وقتي از پانزده سالگي وارد شانزدهمين سال زندگي شد، دوستان و آشنايان خود را به شکرانه اينکه عمر داشت و سن او به حدي رسيد که خداي سبحان با او سخن گفت، جشن گرفت.
انسان تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تکليفي خدا نيست و به هنگام بلوغ لياقت مييابد که مورد خطاب خداي سبحان واقع شود. اما اينکه آيا اين جشن در اسلام مشروعيت دارد و جزو سنن هست يا نه، مسالهاي جداگانه است. کسي به قصد ورود سنت، اقدام به برگزاري اين مراسم نميکند بلکه اين جشن را به شکرانه يک نعمت برگزار ميکند. شايد مرحوم سيد ابن طاووس زير پوشش اطلاقات اوليه که هر نعمتي به شما رسيده است حقشناس و شاکر باشيد، چنين عملي را انجام داده است. بر اين اساس، بلوغ يک شرافت است. آنان که اهل سلوکند ميگويند ما مشرف شديم نه مکلف، چون زحمت و مشقتي در کار نيست بلکه شرف در کار است؛ لذا در مناجاتالذاکرين امام سجاد ـ صلوات الله و سلامه عليه ـ ميخوانيم «يا من ذکره شرف، اي خدايي که نام تو مايه شرافت است».
اگر کسي به جايي برسد که ذکر خدا گويد و در سايه اين ذکر به ياد خدا و خدا هم به ياد او باشد، شرافتي نصيب او شده است و زن 6 سال قبل از مرد به اين شرافت ميرسد.
چنانچه به اين نکته دقت شود، قبل از اينکه مرد به راه بيفتد و در صراط مستقيم گام بردارد، زن بخش زيادي از اين راه را طي کرده است. بنابراين هم محروميتهايي که زن در دوران عادت دارد قابل جبران است و هم 6 سال قبل از مرد، از همه مزايايي که مرد محروم است، برخوردار ميشود......
از آنچه گفته شد روشن ميشود سر بيان حضرت امير ـ سلامالله عليه ـ در نهجالبلاغه که در وصف زن خطاب به امام مجتبي عليهالسلام ميفرمايد «فاِنّ المرأه ريحانه و ليست بقهرمانه» يعني زن ريحان است، بايد او را زودتر از مرد تحت تربيت و تکليف قرار داد، در غير اين صورت ضايع ميشود.
روايتي ديگر نيز از حضرت صادق ـ سلامالله عليه ـ نقل شده است که ميفرمايد «من اتّخذ امرأه فليکرمها فانّما امرأه أحدکم لعبه فمن اتّخذها فلا يضيّعها» مراد از لعب در روايت، بازيچه و اسباببازي نيست بلکه يعني زن ريحانه است، اين ريحانه را ضايع نکنيد.
اسلام به اولياي مدرسه و منزل دستور ميدهد که به دخترها بيش از پسرها رسيدگي کنيد. اگر تکليف بر دختر 6 سال قبل از پسر شروع ميشود، اولياي منزل و مدرسه مسئوليتشان نسبت به دخترها بيش از پسرهاست.
روي اين تحليل معلوم ميشود زن براي نماز و راز و نياز، زودتر از مرد آمادگي پيدا ميکند و اگر احيانا راههاي عاطفي زمينههاي انحراف را پيش روي زن قرار دهد، تکاليف عبادي آن راهها را تعديل ميکند تا مبادا به انحراف برود.»