چرا دختران زودتر از پسران مکلف می شوند؟

آيت‌الله جوادي آملي در پاسخ به سوالي راز مکلف شدن دختران قبل از پسران را تشريح کرد.

«توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل کند، حداقل بايد بگويد زن همانند مرد است زيرا ‏تقريبا شش سال قبل از اينکه مرد مکلف شود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است.

زن ‏همين که از نه سالگي گذشت و وارد دهمين سال زندگي‎ ‎شد، خدا او را به حضور مي‏پذيرد و با او ‏سخن مي‏گويد، روزه را بر او واجب مي‏کند و مناجات‌هاي او را به عنوان دستور مستحب شرعي ‏گوش مي‏دهد. وقتي که هنوز مرد به عنوان يک نوجوان مشغول بازي است، زن مشغول راز و نياز ‏و نماز است.

6 سال زمينه‏سازي کردن و از دوران نوجواني او را به حضور پذيرفتن، نماز را که ‏عمود دين است بر او واجب کردن، روزه را که سپر دين است و حج را که وفد الي‏الله است و ‏مهمانان در آن سفر به ضيافتگاه خداوند مي‏روند بر زن واجب کردن، اينها همه نشانه آن است که ‏زن براي دريافت فضائل، شايسته‏تر از مرد است و اگر اين منطق درست تبيين و اجرا شود، نتيجتا ‏معلوم خواهد شد که زن بالاتر از مرد و لااقل همتاي مرد است.‏...

عمده آن است که مرد وقتي پانزده سالگي را تمام کرد و وارد شانزدهمين سال زندگي شد، ‏شايستگي خطاب الهي را کسب مي‏کند و قبل از آن چنين لياقتي ندارد زيرا بلوغ زمينه تشرف به ‏مقام عبوديت است.

درباره يکي از علماي شيعه به نام ابن طاووس ـ رضوان‌الله عليه ـ نقل شده است که روز بلوغش ‏را جشن گرفت. او وقتي از پانزده سالگي وارد شانزدهمين سال زندگي شد، دوستان و آشنايان خود ‏را به شکرانه اينکه عمر داشت و سن او به حدي رسيد که خداي سبحان با او سخن گفت، جشن گرفت.

انسان‎ ‎تا قبل از بلوغ، مورد خطاب تکليفي خدا نيست و به ‏هنگام بلوغ لياقت مي‏يابد که مورد خطاب خداي سبحان واقع شود. اما اينکه آيا اين جشن در اسلام ‏مشروعيت دارد و جزو سنن هست يا نه، مساله‏اي جداگانه است. کسي به قصد ورود سنت، اقدام ‏به برگزاري اين مراسم نمي‏کند بلکه اين جشن را به شکرانه يک نعمت برگزار مي‌کند. شايد ‏مرحوم سيد ابن طاووس زير پوشش اطلاقات اوليه که هر نعمتي به شما رسيده است حق‏شناس و ‏شاکر باشيد، چنين عملي را انجام داده است.‎ ‎بر اين اساس، بلوغ يک شرافت است. آنان که اهل سلوکند مي‏گويند ما مشرف شديم نه مکلف، چون زحمت و مشقتي در کار نيست بلکه شرف در کار است؛ لذا در مناجات‌الذاکرين امام ‏سجاد ـ صلوات الله و سلامه عليه ـ مي‏خوانيم «يا من ذکره شرف، اي خدايي که نام تو مايه ‏شرافت است».

‎اگر کسي به جايي برسد که ذکر خدا گويد و در سايه اين ذکر به ياد خدا و خدا هم به ياد او ‏باشد، شرافتي نصيب او شده است و زن 6 سال قبل از مرد به اين شرافت مي‌رسد.

چنانچه به اين نکته دقت شود، قبل از اينکه مرد به راه بيفتد و در صراط مستقيم گام بردارد، زن ‏بخش زيادي از اين راه را طي کرده است. بنابراين هم محروميت‏هايي که زن در دوران عادت دارد ‏قابل جبران است و هم 6 سال قبل از مرد، از همه مزايايي که مرد محروم است، برخوردار ‏مي‏شود......

از آنچه گفته شد روشن مي‏شود سر بيان حضرت امير ـ سلام‏الله عليه ـ در نهج‌البلاغه که در ‏وصف زن خطاب به امام مجتبي عليه‌السلام مي‏فرمايد «‎فاِنّ المرأه ريحانه و ليست بقهرمانه» يعني زن ريحان است، بايد او را زودتر از مرد تحت تربيت و تکليف قرار داد، در غير اين ‏صورت ضايع مي‏شود.

روايتي ديگر نيز از حضرت صادق ـ سلام‏الله عليه ـ نقل شده است که ‏مي‏فرمايد «‎من اتّخذ امرأه فليکرمها فانّما امرأه أحدکم لعبه فمن اتّخذها فلا يضيّعها» ‎مراد از لعب در روايت، بازيچه و اسباب‏بازي نيست بلکه يعني زن ريحانه است، اين ريحانه را ‏ضايع نکنيد.

اسلام به اولياي مدرسه و منزل دستور مي‏دهد که به دخترها بيش از پسرها رسيدگي ‏کنيد. اگر تکليف بر دختر 6 سال قبل از پسر شروع مي‏شود، اولياي منزل و مدرسه مسئوليتشان نسبت به دخترها بيش از پسرهاست‎.

روي اين تحليل معلوم مي‏شود زن براي نماز و راز و نياز، زودتر از مرد آمادگي پيدا مي‏کند و اگر‎ ‎احيانا راه‌هاي عاطفي زمينه‏هاي انحراف را پيش روي زن قرار دهد، تکاليف عبادي آن راه‌ها را تعديل ‏مي‏کند تا مبادا به انحراف برود.»

آمار بازدید

امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
تمام بازدیدها
۹۰
۱۰۷
۱۷۰۶
۱۵۵۹
۵۴۷۲
۴۵۱۱
۲۷۲۹۰۴